Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew z nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych, na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej zawiera:
- imię i nazwisko wnioskodawcy,
- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
- rysunek lub mapka określająca usytuowanie drzewa/drzew/ na nieruchomości w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących na tej nieruchomości.
Zgodnie z art. 83f ust. 4 ustawy o ochronie przyrody osoby fizyczne (właściciele) nieruchomości mają obowiązek dokonania zgłaszania zamiaru usunięcia drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm powyżej gruntu przekraczają:
- 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
- 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
- 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.
W przypadku drzew usuwanych z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków (w tym również drzew owocowych), zgłoszenia należy kierować do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków delegatury w Bielsku-Białej.
W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ dokonuje oględzin w terenie wnioskowanego do usunięcia zadrzewienia. Z oględzin sporządza się protokół.
W terminie 14 dni od dnia oględzin organ przyjmujący zgłoszenie może, w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw w przypadku:
1) lokalizacji drzewa:
a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,
b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,
c) na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5;
2) spełnienia przez drzewo kryteriów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 40 ust. 3
3) jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie;
4) w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w trybie określonym w ust. 9.
Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.
W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.
Jeżeli w terminie 5 lat od daty dokonania oględzin, właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, na podstawie zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej organ nakłada obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.
Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew z nieruchomości nie podlega opłacie skarbowej.
Gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich elementów wskazanych powyżej, na zgłaszającego zostanie nałożony obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni – nałożenie obowiązku uzupełnienia zgłoszenia przerywa bieg 14-dniowego terminu. W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie
7 dni od odebrania przez wnioskodawcę postanowienia, Organ wnosi sprzeciw.
Ponadto:
- Wycinki drzew można dokonywać cały rok, z zastrzeżeniem, że w okresie lęgowym ptaków trwającym od 1 marca do 15 października, w przypadku bytowania ptaków (gniazda, dziuple) na drzewie przeznaczonym do wycinki lub w jego sąsiedztwie – należy od wycinki odstąpić. Równocześnie należy uzyskać odpowiednią zgodę na niszczenie siedlisk, wydawaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
- W przypadku drzew i krzewów, które stanowią wiatrołom lub wywrot, drzewa można uprzątnąć po uprzednim poinformowaniu Organu i otrzymania potwierdzenia, że jest to złom lub wywrot.
- Prace ziemne oraz inne prace wykonywane ręcznie, z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu, przeprowadza się w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom
- Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:
- usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych;
- utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa;
- wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa.
Szczegółowe informacje w zakresie zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew oraz wydania zezwolenia na usunięcie drzew można uzyskać w Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa w Urzędzie Miejskim Czechowice-Dziedzice, tel. 32 214 71 00.
email: b.bylica@um.czechowice-dziedzice.pl tel.:32 2147109 , w dniu: 01‑09‑2025 12:59:13
email: b.bylica@um.czechowice-dziedzice.pl tel.:32 2147109 , w dniu: 01‑09‑2025 12:59:13
Lp. | Rodzaj zmiany | Data aktualizacji | Wytworzono przez | Wprowadzono przez | Akcje |
---|