Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa


Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew z nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych, na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej zawiera:

- imię i nazwisko wnioskodawcy,

- oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,

- rysunek lub mapka określająca usytuowanie drzewa/drzew/ na nieruchomości w odniesieniu do granic nieruchomości i obiektów budowlanych istniejących na tej nieruchomości.

Zgodnie z art. 83f ust. 4 ustawy o ochronie przyrody osoby fizyczne (właściciele) nieruchomości mają obowiązek dokonania zgłaszania zamiaru usunięcia drzew, których obwody pni na wysokości 5 cm powyżej gruntu przekraczają:

  • 80 cm w przypadku topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego,
  • 50 cm w przypadku pozostałych gatunków drzew.

W przypadku drzew usuwanych z terenu nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków (w tym również drzew owocowych), zgłoszenia należy kierować do Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków delegatury w Bielsku-Białej.

W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ dokonuje oględzin w terenie wnioskowanego do usunięcia zadrzewienia. Z oględzin sporządza się protokół.

W terminie 14 dni od dnia oględzin organ przyjmujący zgłoszenie może, w drodze decyzji administracyjnej wnieść sprzeciw w przypadku:

1) lokalizacji drzewa:

a) na nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków,

b) na terenie przeznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego na zieleń lub chronionym innymi zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego,

c) na terenach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1-5;

2) spełnienia przez drzewo kryteriów, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie
art. 40 ust. 3

3) jeżeli zgłoszenie dotyczy usunięcia drzewa objętego obowiązkiem uzyskania zezwolenia na usunięcie;

4) w przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w trybie określonym w ust. 9.

Usunięcie drzewa może nastąpić, jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie.

W przypadku nieusunięcia drzewa przed upływem 6 miesięcy od przeprowadzonych oględzin usunięcie drzewa może nastąpić po dokonaniu ponownego zgłoszenia.

Jeżeli w terminie 5 lat od daty dokonania oględzin, właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwolenie na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo, na podstawie zgłoszenia, wówczas na właściciela nieruchomości w drodze decyzji administracyjnej organ nakłada obowiązek uiszczenia opłaty za usunięcie drzewa.

Zgłoszenie zamiaru usunięcia drzewa/drzew z nieruchomości nie podlega opłacie skarbowej.

Gdy zgłoszenie nie zawiera wszystkich elementów wskazanych powyżej, na zgłaszającego zostanie nałożony obowiązek uzupełnienia zgłoszenia w terminie 7 dni – nałożenie obowiązku uzupełnienia zgłoszenia przerywa bieg 14-dniowego terminu. W przypadku nieuzupełnienia zgłoszenia w terminie
7 dni od odebrania przez wnioskodawcę postanowienia, Organ wnosi sprzeciw.

Ponadto:

  1. Wycinki drzew można dokonywać cały rok, z zastrzeżeniem, że w okresie lęgowym ptaków trwającym od 1 marca do 15 października, w przypadku bytowania ptaków (gniazda, dziuple) na drzewie przeznaczonym do wycinki lub w jego sąsiedztwie – należy od wycinki odstąpić. Równocześnie należy uzyskać odpowiednią zgodę na niszczenie siedlisk, wydawaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach.
  2. W przypadku drzew i krzewów, które stanowią wiatrołom lub wywrot, drzewa można uprzątnąć po uprzednim poinformowaniu Organu i otrzymania potwierdzenia, że jest to złom lub wywrot.
  3. Prace ziemne oraz inne prace wykonywane ręcznie, z wykorzystaniem sprzętu mechanicznego lub urządzeń technicznych, wykonywane w obrębie korzeni, pnia lub korony drzewa lub w obrębie korzeni lub pędów krzewu, przeprowadza się w sposób najmniej szkodzący drzewom lub krzewom
  4. Prace w obrębie korony drzewa nie mogą prowadzić do usunięcia gałęzi w wymiarze przekraczającym 30% korony, która rozwinęła się w całym okresie rozwoju drzewa, chyba że mają na celu:

- usunięcie gałęzi obumarłych lub nadłamanych;

- utrzymywanie uformowanego kształtu korony drzewa;

- wykonanie specjalistycznego zabiegu w celu przywróceniu statyki drzewa.

Szczegółowe informacje w zakresie zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew oraz wydania zezwolenia na usunięcie drzew można uzyskać w Wydział Ochrony Środowiska i Rolnictwa w Urzędzie Miejskim Czechowice-Dziedzice, tel. 32 214 71 00.

Trwa wczytywanie metryki. Proszę czekać.
Typ dokumentu:
application/vnd.openxmlformats-officedocument.wordprocessingml.document
Rozmiar:
23KB
Liczba pobrań:
Trwa wczytywanie
Informacja wytworzona przez:
Beata Bylica
email: b.bylica@um.czechowice-dziedzice.pl tel.:32 2147109
, w dniu:  01‑09‑2025 12:59:13
Informacja wprowadzona do BIP przez:
Beata Bylica
email: b.bylica@um.czechowice-dziedzice.pl tel.:32 2147109
, w dniu:  01‑09‑2025 12:59:13
Data ostatniej aktualizacji:
02‑09‑2025 11:49:21
Ilość wyświetleń:
Trwa wczytywanie
Wczytywanie danych...
Lp. Rodzaj zmiany Data aktualizacji Wytworzono przez Wprowadzono przez Akcje
Wczytaj kolejne wersje artykułu
Pokaż archiwalne komunikaty publikowane na tej stronie